Toppbanner Minimer

  
Enter Title Minimer

Å selge bolig er en av ditt livs viktigste beslutninger. Store verdier er involvert og det er kritisk at din megler har oversikt og kontroll over prosessen.

Vårt mål er at du skal sitte igjen med en følelse at dette var en trygg og ryddig affære. Du skal føle at din megler har gjennomført salget på en måte som skaper merverdier for deg som selger, på samme tid som den som har kjøpt boligen din er fornøyd med handelen.

Dette er en enkel oversikt over hvordan en ordinær salgsprosess foregår:


1. Befaring
Vi møter deg hjemme i din bolig. Megleren gjør seg best mulig kjent med boligens kvaliteter, både ved hjelp av din kunnskap og ved visuell befaring. Salgsprosessen gjennomgås nøye (verdifastsettelse, valg av markedsføring osv) Takst og eierskifteforsikring bestilles og det signeres en oppdragsavtale. Vi gjennomgår også alle kostnader før du skriver under på et standard oppdragsskjema.


2. Klargjøring for salg
Megler innhenter så all informasjon i henhold til lovverket. For eksempel grunnboksutskrift, reguleringsplan, panteattest evt tilstandsrapport etc. Dette er opplysninger man etter Eiendomsmeglerloven er pålagt å fremskaffe. I forkant av fotografering av boligen kan megler gi tips og råd.

3. Utarbeidelse av materiell
Vi utarbeider salgsoppgave i samarbeid med selger, lager internettannonse, avisannonse, annet annonsemateriell og taksten mottas fra takstmann. Disse dokumentene skal alltid godkjennes av deg først. Husk at du er ansvarlig i inntil 5 år for informasjonen som fremkommer under salget.


4. Visninger
En godt gjennomført visning er ofte avgjørende for et godt salgsresultat. Vi sørger selvfølgelig for skilting og at de som kommer får et best mulig inntrykk av boligen din. Dette arbeidet danner grunnlaget for den prisdiskusjon / budrunde megleren skal ha med interessentene i etterkant.
 

5. Oppfølging av interessenter og budrunder
Etter visning vil vi følge opp alle som har skrevet seg på visningslistene. Når bud begynner å komme,vil vi holde vi alle interessenter oppdatert. Du som selger vil selvfølgelig holdes løpende orientert.


6. Aksept og kontraktsmøte
Når du har akseptert et bud sender vi et akseptbrev til kjøper og selger. Deretter avtales kontraktsmøte der kontrakt signeres og tilhørende dokumenter gjennomgås.


7. Overtagelse og kvalitetssikring
Overtagelse av boligen skjer til avtalt dato og skjer først når kjøper har innbetalt kjøpesummen og omkostningene på meglers klientkonto. Nøklene overleveres, og kjøper og selger fyller ut overtakelsesrapport hvis alt er i orden. Meglerens oppgjørsmegler vil deretter gjennomføre oppgjøret. Vi ber også om at selger og kjøper vurderer salgsprosessen og meglerens innsats.